22 september 2007

Solig lördagsförmiddag

"Sol ute - sol inne
sol i hjärta - sol i sinne"


Just nu stämmer denna strof ur en sång bra hos mig.
Det är jag glad för och ska försöka ta vara på.

Make och hund åkte till skogen för lite träning tidigare på morgonen.
När jag ingen hund hade att ta ut så kom äntligen mina stavar med. Gick den 3-km promenad som jag tog varje morgon i ett års tid. Men det var för 5 år sedan. Nu tänker jag ta upp den vanan -
det måste jag om jag ska kunna må bra igen.
Fick lite skoskav men det var ingen större fara med hälen.

Nu har jag duschat och fått mitt frukostkaffe med GI-frallor till. Gott!
Dags för städning. Först inomhus och sdan utomhus.
Tänker plocka ned humlen i rabatten nu. Den är otroligt stor i år.
Så förresten i Göteborg vid en blomsteraffär att de tillverkat kransar av humlekvistar. Ska se om det går och sedan kanske använda tillsammans med lite dekoration.
Jag har några ljungplantor som vill komma i riktiga krukor också.

Varför har jag inte redan satt igång?
Jo, jag var naturligtvis tvungen att titta in på några bloggar innan jag tar fram moppar och dammsugare. :-)
Hos Elisabeth, på bloggen Carpe Diem, hittade jag den dikt som jag letat efter drygt en vecka.
En text av Kent Andersson som Stina Wollter pratade om i Karlavagnen den 13 september. Titta in hos Elisabeth och läs den.

Jag blev gald och inspirerad av kommentarena till inlägget före detta. Det med bilden på hjärtat.
Tack till er som skrev där.

Nu så, dags att ta tag i städredskapen innan make och hund kommer hem igen. Lättare att städa utan hund runt benen.
Hoppas att ni alla på något sätt har möjlighet att njuta av lördagen och söndagen.
Ta gärna vara på söndagen som en vilodag, för både kroppens och själens skull.
Gör något som ger ro och vila, endast vi själva vet vad som ger detta till var och en av oss.

8 kommentarer:

Hosanna sa...

Här vilas det måttligt. Vi har varit ute och insupit livet i skigsbrynet, bakar lite bröd och leker med tågbanan från brio. Må så gott!

bollebygdsbo sa...

Låter som en härlig lördag tycker jag.
Vi åkte en stund till marknad i Töllsjö.
Bara för skojs skull.

Anonym sa...

Var just inom hos Elisabeth och läste dikten.. så du lyssnar oxså på Karlavagnen..
Det är ett radioprogram som är så bra och intressant.. Stina Wolter gillar jag oxså.
Just det programmet har jag missat.. du vet mannen min lägger sig mycket tidigare än jag och om jag har den där radioolan på så blir det i tyst läge nu för tiden.
I undervåningen under mitt golv i mitt datarum.. bor en äldre kvinna så ljudet blir dovt av den orsaken oxså.
Så duktiga Ingela har varit i farten med mopp o spann idag.. här har det varit ett flängande mellan bilen, butiker, mamma och kyrkogården..
Allt ska skötas:-)
Ha de fint o en go helg.. i morgon måste det bli en vacker dag ute där i den ljuvliga hösten:-)
Här är helt underbart väder idag.
Tjingeling/Pialotta

Anonym sa...

Hoppas det har gått bra med din städning, klockan är ju 1/2 6 nu, så du är säkert klar! Ha en skön helg!

bollebygdsbo sa...

ag tog det i en, för mig, lagom takt.
Något fixande ute blev det inte eftersom maken ville åka på en liten marknad i Töllsjö.

Duktig är jag inte - men just nu nöjd med dagen. :-)

Bloggblad sa...

Tänk, jag undrar om det höstsolen som väcker lust att röja och rensa och vara nyttig... jag tycker jag läser hos många att de promenerar och röjer. Fast inte samtidigt...:)

Elisabeth sa...

Skulle skriva en liten längre kommentar..men mitt högra öga (du vet, det där opererade eländet med hålet på Gula fläcken..) är så himla irriterat, och jag får sitta och kisa med det hela tiden nu... så vännen, jag återkommer imorgon! Ska försöka skriva ett litet inlägg innan jag släcker ner.. får se hur det går!

Men Ingela... tack snälla du för att du finns!! Jag tänker på dig varje dag, ditt vackra kort på mitt kylskåp värmer alltid..!

Sov så gott..vännen

Varmaste kramar..

Anonym sa...

Idag skiner solen redan och kolckan är bara 7.20.. pip..
Sommaren var här i går oxså och idag ska det bli uppåt 20 grader säger vädergubbarna.. Dagen i går har fallit ur tiden, men mina ögon såg en dag som linsen kommer ihåg:-)
Hoppas du har en fin dag du oxså..