22 oktober 2007

Måndagsbloggande


Alla redan måndag eftermiddag
och jag har inte fått gjort någonting alls.
Jo, bäddat och varit ute med hunden.
Ringt en vän och pratat en timma.
Bloggläsande har det blivit lite grand men desto mer vila.
Trodde knappt att jag skulle komma ur sängen idag,
men det gick så småningom.

Inser att det verkligen är fibromyalgi jag har,
måste väl inse det som läkaren sagt.
Om jag accepterar det så kan jag ju
lite lättare lära mig hantera det på ett bra sätt.
Har haft ont i fingerleder och tår de senaste veckorna.
Även i armarna har det värkt ganska rejält den senaste veckan.
När jag pratade med vännen A på telefon idag så insåg jag med full tydlighet att jag måste leva så att jag mår så bra som möjligt.
Hon har fått diagnosen för många år sedan
och nu blivit sjukskriven heltid.

Några av er som brukar hälsa på här har ju också denna diagnos och vet mycket mer än jag om den.

Nu ska jag strax ta den där promenaden
som jag inte orkade med på morgonen.
Sedan ska jag handla till middagen.
Idag ska vi ha potatismos och kokt köttkorv.
Maken tycker allra bäst om vanlig husmanskost.
Lite rivna morötter blir det också.

Apropå morötter så är det en konstig sak.
När jag äter hela morötter får jag ofta yrsel och svimningskänslor.
Är liksom borta några microsekunder och häller mig i bordet.
detta hände även när jag jobbade som elevassistent och jag trodde att jag skulle svimma och ramla av stolen i matsalen flera gånger.
Har ingen aning om vad detta beror på och har heller inte frågat någon läkare. Det kan bli likadant om jag dricker kolsyrad dricka,
vilket jag gör väldigt sällan.

När jag kollade runt bland några bloggar hittade jag återigen denna dikt som jag tog med hit från My

Att vara stark är inte
att aldrig falla,
att alltid veta
att alltid kunna

Att vara stark är inte
att alltid orka skratta,
att hoppa högst
eller att vilja mest

Att vara stark är inte
att lyfta tyngst,
att komma längst
eller att alltid lyckas

Att vara stark är
att se livet som det är
att acceptera dess kraft
att ta del av den

Att falla till botten,
slå sig hårt
och alltid komma igen

Att vara stark
är att våga hoppas
när ens tro är som svagast


Att vara stark är
att se ett ljus i mörkret
och alltid kämpa
för att nå dit
.


Något för oss alla att ta till oss.

Återkommer kanske under kvällen,
annars blir det säkert någon tid under morgondagen.
Då är det ju tisdag och tisdagstema igen.

Allt gott önskas er alla.

Inga kommentarer: