15 december 2007

Lördagskväll


En liten tillbakablick på veckan som gått.

Onsdagen blev en bakdag - men ingen städdag.
När jag vaknade kände jag bara för att ligga kvar i sängen,
men det tyckte inte Mattis.
Han ville ut och få sin runda och då måste jag ju ta mig ur sängen.
Jag kom ut och gick väl nästan en timma.
Efter frukosten fick jag satt degen till kubben och så småningom stod bunkarna i vattenbadet och kokade sina fem timmar.

Två omgångar nötkransar fick jag också till, efter att jag bakat 10 brödkakor.
Jag var nöjd med vad jag åstadkommit.
Kom faktiskt även iväg med en omgång grejer till återvinningscentralen.

Hade ju tänkt städa på eftermiddagen och kvällen.
men - då fick vi besök av ett lussefölje.
Döttrar och barnbarn kom hit.
Alma som tärna och bröderna - Albin och Anton - som pepparkaksgubbe respektive tomte.
Verkligen roligt och jag skippade gärna städningen denna kväll. *ler*

Torsdag morgon, Luciadagen, kom jag upp såpass tidigt att jag hann ut med hunden före Luciaprogrammet på TV.
Ett underbart program tycker jag.
En naturligt söt Lucia och mycket underbar musik och sång.
Sedan fick jag städat som jag ju hade tänkt redan under onsdagen.
Jag hade nämligen bjudit hit några från "Diakonala gruppen" på lite förmiddagskaffe.

Efter den kaffestunden kände jag hur trött jag var.
Inget mera blev gjort den dagen. Jag vilade resten av torsdagen.

Tack vare det så orkade jag med en ganska hektisk fredag.
Fixande i prästgården - morgonsamling - kopiering - hem och vila samt äta lite grand - hämta några blommor i blomsteraffären - tillbaks till Prästgåden för glöggmingel samt avtackning av kamreren.
Till Bollegården för att lämna några julblommor samt julkort.
Handla - hem och laga mat - TV-kväll och sedan en natts god sömn.

Uppe ganska sent idag, lördag.
Åkte till Borås vid 11-tiden och fick handlat det mesta inför julen.

Nu är lördagen också snart till ända och det är dags att sova igen.

När jag skrivit detta inser jag också att jag nog håller lite för högt tempo.
Ska försöka lugna ner mig en aning.
Jobbar bara måndag och tisdag.
Sedan ska jag bara vara hemma - nja jag måste besiktiga bilen på torsdag förståss. :-)

Om ni andra skriver ned det ni gör under en dag så ska ni se att det blir mycket mer än vad man själva tror. Så många vardagssysslor som man gör utan att egentligen tänka så mycket på det.
Men en mycket viktig sak som jag försöker lära mig är att man inte ska tänka som så att det betyder mera vad man gör än vem man är.
Det betyder mycket, mycket mer vem man är än vad man gör!

Jag blev avbruten i mitt skrivande av telefonen.
Min bror ringde och sa att nattpatrullen stod utanför föräldrarnas lägenhet eftersom pappa hade ramlat. Men de kom inte in och hade ingen nyckel.
Snabb promenad dit med nyckel.
Bilen var utesluten eftersom vi druckit lite glögg under kvällen.
Jag kom dit och låste upp.
De lyfte upp pappa och hjälpte honom och mamma i säng igen.
Jag lämnade min nyckel till dem ifall det skulle hända något mer under natten.
Nu behåller de nyckeln tills vidare.

Klockan är snart midnatt så det är dags att sova,
men just nu är jag fortfarande uppe i varv efter vad som hänt
så det blir nog lite svårt.
Jag började skriva redan vid niotiden ikväll!

Jag vill önska er alla en vilsam adventssöndag
så här en vecka innan jul.
Alla behöver ta en vilodag då och då.

PS Klarade inte att sätta detta under någon kategori eller etikett. DS



7 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hur är det min vän? Förstår ju att du har 1 000 järn i elden nu... och mycket att stå i!
Hur är det med din pappa? Hoppas allt gick bra... det lät verkligen hemskt att han hade ramlat!

Hoppas du har möjlighet att vila mellan alla måsten... jag är rädd om dig, än om jag är lite osynlig emellanåt. Du finns alltid alltid i mina tankar!
Boken som du skickade till mig har jag bredvid mig på nattduksbordet, och jag läser där lite emellanåt... en gåva från dig som visar vilken otroligt vacker människa du är! Så är det!

Varm stor kram...

Eleonora sa...

Som du jobbar min vän! Hoppas det lugnat ner sig för dig och att du inte behöver oroa dig för lilla pappa. Hoppas han mår bättre. Du är en pärla för din församling - det har jag sagt tidigare - hoppas dom förstår att uppskatta det!! Så stormar julen mot oss och dagarna går så fort. Men julefrid och lugn och ro önskar jag dig dock med stoj och glam från alla barn och barnbarn. God Jul min vän

Anonym sa...

Hejsan... tittar in en snabbis och önskar dej en riktigt... riktigt ... GOD JUL.
Är i krokarna på Juldagen... ska hålla utkik efter dej någonstans därborta ;)

Dubbelörn sa...

Kikar in hos dig o hoppas du inte hetsar för mycket utan hinner njuta av julen...

Varmaste julkramen till dig

Anonym sa...

Hej Ingela!
Tusen tack för det fina kortet som kom i posten idag!
Det värmde hjärtat så väldigt mycket ska du veta!
Många kramar till dig och önskning om en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Bloggblad sa...

Ja, visst blir det mycket när man radar upp det. Själv tycker jag att jag är rätt lat - men får ofta kommentarer om hur mycket jag gör. För alla lata sofftimmar syns inte utåt...

Bakat har jag inte gjort, men 4 sorters sill! Och just nu kokar julskinkan. Lite tidigt, men i morgon kommer barnbarnet och då ska det bli knäck-kok, kommer inte att hinna så mycket när hon väl kommit.

Isabelle sa...

Önskar dig en god, glad, lugn och fridfull jul! Kram!