20 februari 2008

Ingela Agardh


Denna överskrift är något speciellt.
Jag var och lyssnade på henne ikväll.
Hennes rubrik på det hon pratade om var
"Hur i allsin dar kunde jag bli kristen".
Hon pratade mycket personligt om sitt liv
- både privatliv och yrkeslivet.
Vissa journalister var hon ganska hård mot, medan hon berömde andra.
Det var sättet att jobba på som hon hade åsikter om alltså.
Upplägget inom nyhetssektorn och liknande.


Vi drygt hundratalet som var där och lyssnade - lokalen var fullsatt - fick både skratta och känna svårare känslor medan hon talade.
Fantastiskt var det allmänna omdömet om detta.

Hon pratade om sina upplevelser, om döden som funnits nära henne så länge och om livets mening.
Ingen kan ge några färdiga svar,
alla har vi olika tankar om livets mening.
Om man får "nosa på" döden, sin egen död,
så förändras tankarna, detta vet jag också.
Just att känna igen känslor och tankar det är inte fel.
Man får reda på att man inte är ensam om att "vara knäpp och konstig" - det finns fler som känner så och tänker så.

Kvällen kommer alltid att stanna kvar i mitt minne.
Tack Ingela Agardh för allt du delade med oss som var där för att lyssna på dig. Jag tror också att hade den "journalist" som var där deltagit hela tiden så hade han nog fått stanna kvar också och lyssna klart. Men vi förstod helt och fullt varför du inte ville ha någon journalist som bara ville fråga några saker och ta några bilder utan att lyssna på vad du egentligen pratade om.

3 kommentarer:

Isabelle sa...

Förstår att det var intressant. Jag skulle gärna lyssna till henne.
När jag var som sämst i min utbrändhet så läste jag en artikel om henne där hon berättade om sina egna sjukdomar och att hon på ett sätt tyckte det var jobbigare att vara utbränd än att ha bröstcancer. Jag minns att jag tänkte att det kan väl aldrig stämma! Nu förstår jag hur hon menade.
Ha en fin dag! Kram.

Eleonora sa...

Du har haft en jättefin upplevelse hör jag. Jag har läst lite om Ingela A och jag tycker mycket om henne. Känner till att hon haft bröstcancer och att hon jämt är nyförälskad i sin man, den söta människan. Hade velat vara med och höra föredraget. Kram till dig min vän.

Anonym sa...

Vad intressant det låter! Det är alltid fascinerande att lyssna på en duktig och engagerande föreläsare.