11 februari 2008

Måndag

En bra dag har det varit idag - om man jämför med den senaste veckan i alla fall.
Jag har jobbat och varit ute på en promenad i solskenet.

Ikväll tittade jag först på TV-programmet "Fråga Doktorn" eftersom de pratade om utmattningsdepression och om kronisk trötthetssyndrom.
Intressant var det och jag kände igen mycket av det där.
Nu vill jag bara få må bra igen och tänker se till att göra vad jag för att det ska bli så.

Naturligtvis klarar jag inte detta helt själv.
Andra måste hjälpa mig att inse vissa saker.
Bönen är något som betyder mycket för mig.
Bönesvaren ser dock inte alltid ut så som vi tror att de ska vara.
Gud "fixar inte bara till det" liksom. Han verkar genom oss människor.

I en av böckerna som jag berättat om finns följande lilla berättelse:

Stark tro.

En from man som levde efter Guds vilja, bodde i en liten dal.
En dag kom ett enormt regnväder som översvämmade hela dalen
och mannen fick fly upp till sitt hustak för att inte bli dränkt.
Hela tiden var han dock övertygad om att Gud skulle hjälpa honom.
Efter ett tag, när vattnet stod honom upp till midjan,
kom det en räddningsbåt som erbjöd sig att hjälpa mannen.

Han avvisade dem och sa:
- Jag litar på Gud och jag kommer att be och tro på att han tar hand om mig.

Båten åkte iväg och efter ett tag, när vattnet stod mannen upp till halsen,
kom ytterligare en räddningsbåt som mannen avvisade med att återigen säga:

- Jag litar på Gud och jag kommer att be och tro på att han tar hand om mig.

Det fortsatte att regna och till slut var vattnet så högt
att bara munnen och näsan stack upp över vattnet så att mannen precis kunde andas.

Då kom en helikopter som skickade ner en räddningsstege och de skrek:

- Kom upp, vi för dig till säkerhet.

- Nej, svarade mannen precis som de andra gångerna.
Jag litar helt på Gud och jag kommer att be och tro på att han tar hand om mig.

Helikoptern flög iväg samtidigt som det fortsatte att regna.
Till slut var vattnet så högt att mannen drunknade.

Han kom till himlen och fick där tillfälle att möta Gud.
Mannen satte sig framför Gud och sa:

- Jag hade så stark tro på dig, jag bad ofta och följde din vilja jämt.
Jag förstår inte varför du inte räddade mig?

Gud kliade sig i huvudet och svarade:

- Jag förstår inte heller. Jag skickade ju två räddningsbåtar och en helikopter.


Texten kommer från boken "Varför växer gräset"
sammanställd av Klas Hallberg och Magnus Kull.

Denna säger mycket om bönesvar och hur vi tar emot dem.

Ett eget exempel har jag också från torsdagen den 24 januari.

Jag skjutsade maken till Skene lasarett för en elkonvertering.

Lämnade av honom och skulle skynda mig hem eftersom jag hade sagt till de damer som fixar med kaffet på tisdagarna att komma hem till mig för lite planering.
Eftersom jag varit sjuk nästan en vecka hade jag inte orkat med städning eller annat.
Bråttom hemåt för att torka av golven och fixa en "kladdkaka" i micron och duka bordet.
När jag svänger av i Hyssna mot Bollebygd tänker jag "Gode Gud,
hjälp mig orka och hinna med det jag ska göra. ge mig den kraft som behövs."


Efter några hundra meter känner jag att det hänt något med bilen.
PUNKTERING!
Min första tanke var
"Jasså, det blev så här Du hjälpte mig från överansträngning."

Inte ens lite irriterad blev jag, bara väldigt full i skratt.
Jag ringde till damerna och förklarade hur det var.
Sedan fick jag hjälp av en släkting till maken efter en stund.
När jag skulle haft kaffebesök hos mig - ja då satt jag istället och drack kaffe hos en av makens systrar. Den systern som genomgått behandlingar för leukemi.
En bra dag blev det av den dag som jag innan nästan ahft ångest inför.

Allt detta på tal om bönesvar. *ler*
Idag kan jag lägga ut texten må jag säga.

Nu är klockan mycket, 22.45, och dags att lägga sig.
God natt.

Jag hoppas att tisdagen kan bli en dag
som vi alla ska kunna komma ihåg på ett bra sätt.

Läs även andra bloggares åsikter om
och om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du inte det är så att man får många svar som man inte tolkar rätt? Jag tror det.
Det var inte meningen att du skulle stressa så, städa och greja och ha dig inför kaffebesöket! Istället blev du bjuden på kaffe...
Fint.
Ha en bra kväll!
Kram

bollebygdsbo sa...

Tack.
För att kunna tolka svarn man får så måste man först lyssna och ta till sig - tror jag.