08 mars 2008

Tänkvärt och mörkt


I dagens GP:s bilaga "Två dagar" finns denna krönika att läsa.
Jag har läst den minst tre gånger och blir rädd av att läsa och försöka tänka mig in i hur det kan bli - igen.
Just det där som Tom Alandh skriver att många avfärdar sådana som A Bard med att de är "pellejönsar", eller annat liknade, kan bli farligt.

Alldeles för ofta ges det råd i tidningar, radio och TV om hur man ska hamna i överläge.
Varför måste man vara i överläge?!
Jag vill att vi alla ska kunna vara i "likaläge".
Något att tänka på en dag som är Internationella Kvinnodagen.
När det slutas upp med att tala om manliga respektive kvinnliga sysslor, jobb mm, då först börjar vi närma oss jämlikhet.
Allt tjat om hushållsarbete bidrar ju till att man ser ned på det som är viktigt och drar likhetstecken med att kvinnors arbete och uppgifter verkligen betyder mindre än vad männens sysselsättningar gör.
Återigen, jag har sagt och skrivit detta många gånger, så är min åsikt att ingen klarar sig utan andra och då är det vi gör och de vi är lika mycket värt.
Oavsett om vi är rika eller fattiga - kvinnor eller män
- har lång
eller kort utbildning - är svarta eller vita
- ung eller gammal - så har vi alla samma värde.
Att dela upp människor i en massa grupper som sedan,
medvetet eller omedvetet, värderas olika är verkligen inget bra.

Allt vi säger eller gör påverkar någon annan i någon riktning.
En av föreläsarna på torsdagens konferens
, kommer inte ihåg om det var Rommedahl eller Eckerdal, sa att lika viktigt som att vi funderar över vem vi har som förebild är att tänka på vilken förebild vi vill vara för någon.
Då spelar våra handlingar stor roll, och även hur vi uttrycker oss
- vilka ord vi använder och hur vi bemöter andra.

Det finns mycket att säga och skriva om detta, men just nu hittar jag inte de rätta orden.
Alltså får det räcka så här just nu.

(För att detta ska bli en länk på Bloggkartan så kan jag berätta att här i Bollebygd är det grått och rått ute idag.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min första tanke när jag läst artikeln var att "det där lät ine så farligt"...ingen tar väl en sån liten skit på allvar?
Men...det han förespråkar, elitism bla. tar människor lätt till sig - i det egocentriska samhälle vi lever i idag, där så många aktiviter sker interaktivt och de som presterar snabbast resultat får störst del av kakan.
Usch...

Anonym sa...

Förresten...såg du att Ingela Agardh har cancer och är allvarligt sjuk? Så bedrövad jag blev när jag läste det.