17 mars 2008

Vitklädd natur


Vaknade klockan 5, (behövde gå på toan), och
såg att det var vitt ute. Snön yrde utanför och jag tänkte att vädret verkligen kan skifta snabbt - från riktig vårdag under söndagen till rejäl vinter denna måndag.

Efter den helg som jag haft så kunde jag ta det lugnt idag.
Blev dock väckt av en sköterska från hemsjukvården som ville prata om en av mina anhöriga.
Ja, det gällde det som hände under helgen.
Dryga halvtimmans samtal blev det, därefter ville hunden ut i snön.
På med gummistövlar, jacka och en hatt - modell regnhatt - som skydd mot snön.

In och kokade havregrynsgröt.
Åt, läste tidningen och drack kaffe.

Pratade med några fastrar i telefon på förmiddagen.
Ytterligare ett samtal med hemsjukvården innan det var dags att åka och jobba. Innan dess skottade jag av garageinfarten och entren.

Efter några timmars varierande jobb åkte jag upp till föräldrarna för att byta köksgardinerna. Det hade jag lovat för några veckor sedan.

Efter några samtal med min syster och en svägerska var det hög tid för middag. Jag värmde jag upp det som fanns kvar av potatisgratängen som make och döttrar lagt till i lördags, samt den rådjursstek jag lagade till innan jag blev "golvliggande".

Nu har denna måndagskväll gått och det är snart sovdags.
Imorgon har jag en del olika saker att ordna med på jobbet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Minus 4 grader här idag tisdag...riktigt vackert ändå, ljust och vitt!
Såg i tidningen att barnen som är med i Kyrkans Barntimmar (eller var det Förskolan?) varit på besök i kyrkan. De fick se dockor på påskbordet, dockor tillverkade av IK - är det månne signatur Bollebygdsbo?

Anonym sa...

P.S.
Blev inspirerad när jag läste att du gjort gröt, så jag kokade det i morse!
Vilken bra frukost det är att äta gröt, man klarar sig längre än med smörgåsfrukost.
Kram

bollebygdsbo sa...

Marskatten:
Ja, det är "Bollebygdsbo" som har tillverkat dockorna. :-)

Visst är havregrynsgröt bra och gott.
Jag mår bra av den gröten.
Förut gjorde jag gröten i micron, men numera kokar jag den som förr.
Den blir faktiskt lite bättre för magen då. Hörde på ett föredrag i London, av en professor, att det där lite "klistriga" som blir när man kokar gröten är nyttigt.

Anonym sa...

Jag tänkte väl det, att du har tillverkat de söta dockorna till kyrkan!

Det blir gröt idag också, det är så bra för magen! Jag kokar som du, på spisen, för jag tycker det smakar bättre så.

Ha en bra dag!