22 juni 2008

Midsommar


Nu har vi passerat såväl midsommaren som sommarsolståndet.
Men håller bara regnet sig borta är kvällarna ljusa länge än.

Midsommar var det ja.
Midsommarsftonens förmiddag tog vi det lugnt, inte förrän klockan 14 skulle vi vara hos en av makens systrar på "guldbröllopskaffe".
Alltså 50 år sedan de gifte sig.
Vi blev bjudna på kaffe och flera olika sorters tårtor.
Vädret var omväxlande - ömsom regn och ömsom sol.
En rejäl hagelskur kom det någon timma innan vi åkte iväg hemifrån.
Vi hade nämligen packat bilen full eftersom vi skulle fortsätta upp till Bohuslän, Lahälla, direkt efter kalaset.

Resan till Brastad/Lahälla gick bra. Det gör otroligt mycket att hela motorvägen är klar nu. Inga lååååånga köer numera.
När vi kom upp satt sällskapet kvar vid bordet efter midsommarmaten. Vi kunde inte pricka in någon potatis- och sill-middag denna midsommarafton eftersom det var kalas. Torsdagskvällen åt vi detta istället, tillsammans med yngsta dottern och hennes pojkvän.
Istället för sillen fick vi fixa till lite av resterna från potatisgratängen och småplock.
Lite gott vin som jag köpt med mig var liksom "pricken-över-i" nu. Ett kravodlat och rättvisemärkt vin. Ecologica heter det.
Midsommaraftonens kväll fortsatte med trevlig gemenskap hela kvällen.
(Fotbollen är ju lite gemenskapsfördärvare tycker jag nog)
Strax innan midnatt var vi tre kvinns som gick ut med vår Mattis.
Kaprifolen doftat så fantastiskt mycket. Härligt!

Så vaknade man till en väldigt blåsig Midsommardag. Vita gäss på vattnet.
Aktiviteterna fick ändras från utflykt invid havet till att besöka en stor loppmarknad, där behållningen går till barncancerfonden. Trots detta begjärtansvärda ändamål köpte jag ingenting. Jag rensar ju så mycket jag kan här bland mitt eget och då vore det ju dumt att handla på sig mer grejer.

Lax och potatis var gott till middag. Sedan blev det olika förströelser för oss alla. Någon vilade, några läste eller spelade TV-spel. Jag satte mig på den stora inglasade altanen och stickade på babyfilten som kommande barnbarnet ska få.

På kvällen grillades det lite kött, men nog är det lite tråkigt att det ofta är VM- eller EM-forboll jut på midsommaren.

Idag, söndag, slog regnet mot rutan när jag vaknade.
Lite kaffe och smörgås, samt ett korsord kändes bra då.
Sedan plockade vi ihop och åkte hemåt.
Köerna på Smögenvägen var långa, men eftersom vi kommer från Lysekilshållet hade vi inge problem alls att komma ut på E-6:an. Återigen var vi glada över att motorvägen är klar dit upp.

Vid Kungälv började köerna, men det stod aldrig helt stilla.

Allt gick bra hela vägen.
Efter middag här hemma så var jag så trött och det var bara vila som gällde.
En brasa hade jag faktiskt tänt direkt vi kom in. Det blir lite rått när ingen är hemma och det regnar ute.

Nu öser regnet fullkomligt ned!

Imorgon är det jobb igen. Semestern börjar inte förrän tisdag i vecka 30 för min del.

Inga kommentarer: