01 januari 2011

Första dagen på resten av mitt liv

Första januari - alltid lika spännande och oviss.
Hur kommer vi att se tillbaks på denna dag, denna månad, detta år när det är den 31 december.
Nog är det allra bäst att inte fundera utan leva de ögonblick vi får.
Precis som alltid kommer vissa ögonblick att vara svåra och andra ögonblick härligt underbara. Sådant är ju livet.

Året började med regndroppar på iskalla rutor, på iskalla vägar. Jag har dock inte hört att det var många svåra trafikolyckor under natten, annars kunde man ju befara det.
Själv var jag mycket nöjd med att ingen av våra nära och kära var ute på vägarna.

Vädret som är gör tyvärr att speciellt rådjuren i skogen får det svårare. Skaren som kommer att bli är inte bra för deras smala ben. Igår var vi iväg i skogen och la en massa mat i foderautomaterna. Om ni bara visste så mycket spår det var runt omkring där maten serveras. Alldeles otroligt vad de trampar runt. Vi vet ju inte hur många djur det är, men nog lär det vara en hel del.Platsen där vi matar ligger på en höjd, då känner rådjuren sig säkrare medan de äter eftersom de kan ha full koll runt omkring.

Idag har jag börjat på en treårs-dagbok. Tänker att det kan vara kul att se väder och anat från dag till dag och från år till år.
Om jag lyckas skriva dagligen i den så har jag fyllt 60 när den är klar. Då kan det vara läge att skaffa en dagbok för fem år, som vara fram till pensionen.  ;)
Vädret idag bjuder på ganska blå himmel, men solen syns inte just nu. Den var framme en stund tidigare.

Dagens text i denna kalender lyder så här:
"Ett nytt år innebär en ny möjlighet att börja ett nytt och bättre liv. Gör det bästa av det!"

Jag tycker väldigt mycket om denna kalender som man har år efter år. Jag har haft min sedan september 2008. Köpte den på bokmässan av KM -  Bornelings förlag.
Det är ganska många som fått en sådan av mig vid olika tillfällen, roligt att ge bort sådant som man tycker om och att det dessutom blir väldigt uppskattat av mottagaren gör ju allting så bra!  ;)

Eftersom vi nästan aldrig har några fasta tider på helgerna så tycker jag att det är dags för lite kaffe nu. Ska ladda bryggaren och dricka en kopp/mugg gott kaffe tillsammans med maken. ;D

2 kommentarer:

Katharina sa...

Här har vi haft sol hela dagen. Men väldigt blåsigt. Fred klagade flera gånger under tiden vi var ute. Men vi kom i alla fall ut en sväng, fick pulsat lite i snön, hittat lite harbajs och sett att taket på baksidan av ladugården (utbygget) gett sig på ett ställe. Det ligger en snöhög och några takpannor inne i utbygget... Ska bli spännande att se om resten av taket klarar sig eller inte.

Ancan sa...

God fortsättning på dig!

Här började året med underbart vinterväder.
Hann sitta en lååååång stund nere vid stranden, i en stor snövall, i solgasset och roat kika på när mina vovvar busade av sig ute på isen :)