24 juli 2007

5 år sedan

Detta skriver jag den 24 juli klockan 23.15
Imorgon, den 25 juli, är det 5 år sedan jag blev av med min cancertumör, och 35% av mitt vänstra bröst. Jag vet inte om detta datum gör att jag har mått ganska dåligt psykiskt, men så har det inte varit de andra åren. Det troliga är väl att min förkylning har påverkat mig mest, men att även detta faktum att det nu är den tid då jag opererades bidrar till att jag mått dåligt på alla sätt. Helt klart var detta en förändring för oss alla, att veta att vem som helst kan drabbas av cancer. Även jag!
Jag läste idag i Borås Tidning, på sista sidan i del 1, om någon som oprerats för 6 år sedan och som nu är frisk. I artikeln stod det att man numera aldrig blir “friskförklarad”. Däremot så anses man vara frisk, men får ju gå på kontroller.
Förr (=innan cancern) kom aldrig tankarna när jag har ont någonstans att det säkert är cancer. Nu kommer de varje gång jag får ont i ryggen, ont i halsen, ont i huvudet - kort sagt ont överallt. Det är frustrerande att känna så. Jag har den senaste veckan läst bloggen som Humle & Dumle har, inte var det bra för mig just nu. Varje gång jag läst har jag återupplevt hur jag mådde när allt var som värst.
Samtidigt tänker jag på hur otroligt bra jag mådde den semestern vi hade innan jag skulle in på operationen. Det var några av de bästa veckorna jag haft - jag mådde så bra hela tiden. Nja, någon gång per dag blev jag ledsen och undrade om det var min sista sommar. Kanske just därför levde jag helt och fullt den semestern som vi tillbringade på Österlen.
Jag _är_ verkligen tacksam för att jag fortfarande lever och kan jobba, i alla fall halvtid. Jag önskar bara att det gick att lägga cancern bakom sig och leva NU! Jo då, jag tränar på det. Men stundtals går det inte alls bra. OK, nu är klockan snart 23.30 och jag bör sova,
så God natt - eller kanske God morgon - på er.

Inga kommentarer: