29 oktober 2007

Novemberlik måndag i oktober


Här hos mig har denna dag varit väldigt lik en novemberdag.
Mörk och regngrå.

Jag hade tur tidigt i morse när jag var ute på min stavpromenad.
Lite duggregn bara så jag behövde inte regnkläder,
bara min tunna overall över mitt underställ.
När jag sedan tog ut Mattis på sin runda kom regnet,
men vi hann in innan det började regna ordentligt.

Efter frukosten satte jag en bulldeg eftersom jag lovat att ha hembakta bullar till tisdagens kaffe framme på Utposten
här i Bollebygd.
Upptäckte att äggen var helt slut så jag åkte fram till affären
och köpte detta samt lite annat som fattades i skåpen.
När jag var hemma igen hade degen jäst klart
och jag bakade snabbt ut bullarna.
I detta höstmörker kändes det väldigt bra att vara inne och baka,
och det delvis på arbetstid.

Jag har varit uppe i prästgården en stund också och imorgon ska vi gå vår sinnesropromenad upp till kyrkogården,
eftersom det är Alla helgons dag helgen som kommer.
Jag har skrivit ut några dikter som jag tänker dela ut vid promenaden, och även vid kaffet
till dem som inte har möjlighet att gå med på promenaden.

Alla helgons dag ja.
De senaste åren har ju affärerna gjort en hel del reklam för "Halloween",
en grej som jag inte alls tycker om.
Den 31 oktober har jag dock godis hemma
och de som kommer då får godis.
Kommer någon en annan dag finns det inget godis kvar.
För två år sedan kom det ett gäng på lördagen och ville ha godis.
Mitt svar blev då att de var alldeles för sena eftersom halloween "firas" den 31 oktober.
Då blev de osams och gnällde och skyllde på varandra eftersom någon av dem sagt att det var fel dag.
Eftersom detta är hämtat från andra länder som alltid firar den 31 oktober så tycker jag att det är den datum som i så fall gäller, inte den helg som vi firar Alla helgons dag.
Det är ju inte samma helg alls.

Så lyckades jag få med lite gnäll också. *ler*

Nu ska jag strax se till att komma i säng eftersom jag har ambitionen att komma ut tidigt i morgon bitti också.


Inga kommentarer: