03 november 2007

Helgdag


Alla Helgons dag, november månads - och även höstens, enda helg.
Jag jobbade nästa hela fredagen och ska även jobba idag.
Vi har kyrkan öppen hela helgen och serverar kaffe med smörgås och/eller vetebröd dessa dagar då så mycket folk kommer till kyrkogården. Många har ju åkt några mil för att komma till sina anhörigas gravar.

Jag ordnade med så att kyrkan skulle ha många levande ljus på olika ställen. Det värmer även i hjärtat tycker jag.

I kväll kan jag se alla ljusen på gravarna och känna såväl vemod som frid.

Igår kväll ringde det på dörren och några killar stod utanför med vedervärdiga masker på sig, alla utom en hade mask.
Jag var ju beredd och sa att det blir inget godis eller annat eftersom vi inte har det hemma annat än den 31 oktober, vilket ju är den dag då det är "halloween".
Dom gick, men gjorde ett litet bus.
Kastade en näve majs på garageuppfarten -
detta åt faktiskt skatorna upp nu på morgonen.
Jag fick liksom tanken på att om man drar ut detta med att "hota" till sig godis eller pengar så liknar det ju de metoder som vissa grupper har för sig. jag tänker på dessa som kräver pengar för att det inte ska hända de andra något.
Även det som kom för några år sedan och kallas "bötning" kan vara en förlängning av "bus eller godis" fast kanske omvänt "godis eller bus".
Jag vet att detta är en stor överdrift, men här ställer jag saken på sin spets liksom.
Vad jag menar är att vi kanske bör "stämma i bäcken" eftersom det blir svårare i ån.

Ikväll är jag inte hemma, bara maken och han kommer inte att öppna om det ringer på dörren.
Nog om "halloween" nu för i år - hoppas jag.

Jag ska strax ta en promenad i det härliga vädret - soligt och vackert.
Maken är naturligtvis i skogen och även Mattis.
Jag tänker gå och passa på att plocka mossa och lingonris.
Detta håller ju sig lika bra ute här hos mig som i skogen den tid som är kvar fram tils det är dags att använda det.
Idag är det även en EFIT-dag så kameran följer med mig denna dag.
Det blir alltså en del foton från timmarna i kyrkan under eftermiddagen/kvällen.

Jag har inte varit inne hos er andra och hälsat på ännu. Ska ta en snabbrunda nu innan jag går ut.

En önskan till er alla - gör detta till en fin och lugn helg med tid för eftertanke och även tid för framtidstro.

Inga kommentarer: