22 februari 2008

Föreläsningsdagar


Föreläsningarna duggar tätt just nu.
Torsdagseftermiddagen var det åter dags att lyssna på en inspirerande föreläsare, diakon och psykoterapeut Lennart Björklund.
han pratade om "Det goda samtalet".
Personal från kommunen och några från församlingen var inbjudna.
Några väl använda timmar tycker jag.

Vi fick höra om hur olika män och kvinnor reagerar i krissituationer.
"Kvinnor bearbetar medan man pratar -
män bearbetar först och pratar sedan"

Apropå olikheter mellan män och kvinnor så har jag idag läst en bok av Liza Marklund och Lotta Snickare om ojämlikheten mellan könen. En skrämmande bok även om jag skrattade åt vissa av texterna. Jag blir rädd när jag läser om allt som görs mer eller mindre omedvetet för att bevara eller förstärka ojämlikheten.
Redan i spädbarnstiden börjar det, fortsätter på dagis, i skolan och på arbetsplatserna.

Detta ämne hade Bloggblad också uppe på sin blogg för några månader sedan. Läs även det.

Nu till något annat - nämligen väder och vardag.
Här blåser och stormar det ikväll, och har så gjort större delen av dagen.
Jag har varit ledig idag men inte fått något uträttat.
Fastnade i boken som jag skriver om i början av detta inlägget.
Avbröt läsandet för en liten "kaffeträff" och passade då på att handla det vi behövde.
Jo då, jag har fått torkat av golven och lagat middag och hunden har fått sina promenader - men för övrigt har jag inget gjort.

Imorgon, lördag, tänker jag försöka hinna med min sida om Erikstorp.
Ordna till bilderna och skriva lite om hur här såg ut för 50, 40 och 30 år sedan.
På detta område som det 1960 fanns 15-17 fastigheter finns numera flera hundra villor.
Som ni förstår märker vi som bott här i 50 år, eller mer, av denna förändring.
Det är nog den del av Bollebygd som ändrats mest,
och är det absolut största bostadsområdet i kommunen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant det där med hur kvinnor och män tacklar kris- och sorgarbete. Jag har läst om det. I det fallet tror jag att det är biologiskt, alltså inget som har med någon ojämlik människosyn eller uppfostran att göra. Genetiskt, eller?

bollebygdsbo sa...

Jag tror precis som du om hur vi klarar av kriserna och nog är det genetiskt.

Men mycket övrigt som faktiskt är ojämlikt det bör vi göra något åt.

Anonym sa...

Intressant det där med att reagera olika i krissituationer... det bevisar väl någonstans att Liza och Lotta inte har helt rätt i att skillnaden sitter bara i uppfostran, hur underfundig och med humor än deras bok är skriven. Jag har också läst den och skrivit ett inlägg om den.

Anonym sa...

Ps. Hej föresten... glömde säga det ds