23 mars 2008

Påskdagskväll


Kväll denna Påskdag 2008.

En fin dag har det varit - på alla sätt.

Men jag kan ju börja med Långfredagen.
Yngsta dottern och jag var i kyrkan på gudstjänsten klockan 11.
Snön yrde runt, men det var ingen större fara.
När vi kom hem gjorde maken och jag oss iordning för att åka till barnbarnen som bor strax utanför Borås. Vi hade några små påskägg med oss till dem. Efter fika fick vi titta på filmen från deras vecka i Branäs. Otroligt hur bra killarna åker på sina skidor,
såväl i backarna som i liften.


Påskaftonen blev en riktigt härlig och vilsam dag.
Vi var och handlade, hem och fikade.
Lång fika med mycket prat och skön dag.

Framåt kvällen fixade jag till lite enkel mat åt oss som vi åt.
Jag fortsatte läsa den bok som jag började på under fredagen.
Som väntat läste jag ut den, så det är dags för ny bok igen. :-)
När jag gick och la mig tänkte jag att eftersom det var Påskdagen dagen efter så skulle jag vakna klockan 7. Av någon anledning struntade jag i att ställa klockan. *ler:

Hur det gick? Jo då, jag vaknade strax före 7.
Klockan nio måste jag vara uppe i Prästgården
för att börja ordna inför Påskdagens stora kyrkkaffe.

Med hjälp av döttrar, en dotters pojkvän och några från gudstjänstgruppen blev allt klart innan vi gick över till kyrkan och dagens "maffiga" Påskdagsmässa.
Många körsångare i alla åldrar,
flera präster och mycket folk gjorde att man så starkt kände att det var årets stora helgdag idag - Påskdagen.


Kyrkkaffe, och "kyrkkorv" smakade bra och efter allt plockande var jag hemma strax efter klockan 14.
Vi tog en långpromenad, nästan en och en halv timma,
i det härligt soliga vårvintervädret.

Hemma igen plockade jag ihop lite mat åt oss av vad som fanns i frys och kyl.
Vi blev mätta och sedan satt jag vid brasan och bara kände hur bra vi har det. Den där vardagslyckan var så påtaglig när jag satt i fåtöljen och njöt i vårt hem.

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Låter som även din dag har varit fin. Hoppas helgen fortsätter i den andan!

Cicki sa...

Det verkar som att du haft en skön helg. Vardagslyckan är den bästa lyckan för den är så äkta och varaktig....:-)

Anonym sa...

Vilken härlig känsla - vardagslycka! Hoppas helgen fortsätter lika skönt och lugnt för dig.
Kram

Bloggblad sa...

Mina flickor har åkt hem nu, herrarna i familjen skjutsar, och när huset varit fullt av folk i flera dagar ser det ut som ett bombnedslag... fattar inte hur vi burit oss åt... finns lite att ta hand om när jag tagit mig samman och rest mig från datorn...

Anonym sa...

Verkar som du haft en kanonfin Påsk.
Jag oxså, men att tala om mina dagar hade gått mer än ett A4-ark:-)
Njut av tiden.. det gör jag, men idag är det mindre njutbart, då jag har en huvudvärk som inte vill gå om.. känner mig ruggig helt enkelt.. sjuk.. nä inte jag:-) Men man vet aldrig var ute i kylan igår då det blåste rejält och mössan kom inte på förrän efter halva mötet;-)
ha de gott Ingela.. tjing tjing

Eleonora sa...

Först - vilken härlig layout! Ser att du haft en underbar påsk med fina kyrkobesök och familjeträffar. Det låter så gott och trivsamt. Fortsätt ha det riktigt gott - kramar från mig