04 januari 2009

Inre Rikedom 4/1


Jag ska försöka att skriva ned några utdrag från boken "Inre Rikedom" av Sarah Ban Breatnach.
Eftersom boken inte längre går att få tag på vill jag dela med mig på detta sätt. Jag har läst boken tre gånger tidigare, nu är det alltså fjärde året den ska få var med mig.

4 januari har överskriften "Detta är ingen generalrepition"

Du har förmodligen hört uttrycket "livet är ingen generalrepition". Tyvärr agerar många av oss omedvetet som om det vore så. Vi håller igen som när en skådespelerska bara repeterar hur hon ska gå och stå för att spara sin kreativa kraft till premiären. Du kanske bara använder det vackra porslinet när du har gäster; du kanske i likhet med mig mycket sällan klär upp dig när du är ensam hemma. Spelar det egentligen någon roll när vi inte har publik?

Det är en bra fråga att ställa till sig själv när det nya året börjar och vi undersöker hur vår resa egentligen är. Det innebär mer besvär att duka ett inbjudande bord, men det förhöjer ätandets njutning. Vi känner oss alla bättre när vi ägnar ett par minuter extra åt att fixa till håret och sminka oss men dessutom beter vi oss annorlunda. Varje skådespelerska vet att mask och kostym besitter en magisk kraft, som kan skapa speciella stämningar både på och utanför scenen.

Ingen av oss kan förväntas spela en roll varenda minut i livet. men många av oss skulle oftare utnyttja kraften, spänningen och glansen som verkligheten har att erbjuda, om vi ger oss själva rollen som primadonna i våra egna liv.
Mer från boken kommer den 5/1.
Vill ni följa dessa utdrag från boken klicka bara på "inre rikedom" under inlägget.

Inga kommentarer: