09 januari 2009

Teaterbesök


Idag är det dagen efter ett trevligt teaterbesök.
Vi fick biljetter i julklapp av en dotter med familj.
Biljetterna gällde till gårdagens föreställning av "Sista dansen" på Göteborgs Stadsteater.
Denna pjäs har jag känt för att se ända sedan jag fick veta att Carin Mannheimer skulle sätta upp den på Stadsteatern. Döttrarna vet väl om att vi bara har svårt att "komma till skott" - därför var allt fixat och klart redan när vi fick julklappen. *ler* Detta var en extraföreställning. Biljetterna gick åt direkt till såväl de ordinarie som till extraföreställningarna. Många vill se en bra pjäs.

Lite funderingar har vi haft om var det var bäst att parkera, men vi kom snabbt fram till att heden var bäst, eftersom vi hittar dit. :) Valet visade sig vara helt perfekt.
När vi promenerat Avenyn upp till teatern och gick in genom dörrarna stöter vi ihop med några vi känner.
Dotterns svärföräldrar! Alltså Freds farfar och farmor. *ler*
Samma julklapp hade vi alltså fått av vårt gemensamma barnbarns föräldrar. Platserna intill varandra också naturligtvis. Detta blev ytterligare en överraskning.
När jag stoppadse ned våra biljetter i väskan innan vi skulle åka kom jag på att vi inte hört något alls om vad dotterns svärmor och svärfar fått i julklapp. En microtanke for genom huvudet om att de kanske fått samma som vi. men eftersom vi varit där hos dem på Trettondagsafton och ingen sagt något slog jag bort det direkt igen.
Egentligen konstigt att ingen av oss förde det på tal, men överraskningen blev desto bättre.

Pjäsen då?
Jag tyckte mycket om den.
Alla som kommit i kontakt med åldringsvård känner igen sig i så mycket.
Där fanns både glädje och sorg, stort allvar och roliga episoder. Precis som i verkliga livet.
Skådespelarna var mycket duktiga på att gestalta sina rollfigurer.
Detta var en julklapp som gav oss mycket.
TACK för detta.

Inga kommentarer: