23 juli 2011

Dagar att minnas.

Vi kommer att minnas dessa dagar som vi just nu har bakom oss och framför oss.
Tyvärr etsar sig det onda som hänt fast i tankarna, och vi ska minnas och tänka på det - men inte alltid.  I dessa dagar tror jag att vanliga vardagar är viktiga för oss. Att kunna se det goda och fina i helt vanliga dagar. De små lyckostunderna som finns men som ibland kan vara svåra att minnas. Allt det onda får inte ta över livet! Därför vill jag nu plocka fram glädjen och tacksamheten som varit delar av vår semester.

Bohuslän har jag redan berättat om.
Härliga dagar även om jag blev trött och behövde några dagar för "återhämtning".  Märker att sjukdomsperioder och ålder tar ut sin rätt.  ;D
I tisdags fick jag gjutit rabarberblad, och en del annat, i betong. Bladet ska en av döttrarna ha. Hoppas att det håller lika bra som mitt eget, det jag gjorde förra året.
I onsdags morse åkte vi till Varberg och hade några fina dagar med sol, bad och god mat. VI fick låna lägenheten av dotter och måg medan de tillbringat en vecka på Korsveiläger i Norge.
När vi var där passade vi på att köpa en "varbergscykel" - en vanlig hederlig gammaldags damcykel. ;)   Vi kallar den "varbergscykel" eftersom det verkar vara den vanligaste cykeln i den staden. Denna som jag nu har är en 7-växlad svart cykel med högt styre. De senaste 17 åren har jag haft en 21-växlad med lågt styre. Efter att provat dotterns cykel för någon månad sedan kände jag att ett högre styre skulle vara bättre för min rygg och mina axlar. Nu står den svartblänkande och fin utanför dörren.  ;D

Snart börjar sista semesterveckan och även den ska vi ta vara på och göra något bra av.
Vad gör det att regnet stundtals öser ned när det dessemellan är klarblå himmel och strålande sol. Allt behövs för att vi ska uppskatta även de små sakerna.

Igår kväll tog vi en skogspromenad med hunden.
Strax innan hade regnet vräkt ned, men sedan var det klarblå himmel med sol.  ;)


Nog är det härligt med den mjuka gröna mossan som ligger över hårda stenar. Det mjuka kan alltså lägga sig över det hårda.
Liksom hårda kantiga stenar kan slipas av mjukt vatten till lena härliga stenar som är sköna att greppa om.

4 kommentarer:

Annelie L sa...

Vilken vacker skogsbild du tagit, det ser så rofyllt och fint ut....Precis det vi behöver just nu.
Kram till dig vännen// Annelie

Bodil sa...

Ja, vi ska glädjas lite mer åt det vi "kallar" vardag...men det är i de stunderna guldkornen hittas. Ta hand om varandra och vara glada över allt bra vi har...det är jag och kanske många med mig dålig på att uppskatta. Jag är så glad för mina nära och kära <3

Kul med ny cykel som gör att du slipper ryggont =) Cykla lugnt!!

Katharina sa...

Vilken fin bild! Gör att man riktigt längtar till skogen.

Jesus Present - Fyrbåkenbloggen sa...

Du berättar så stärkande och fint om verkligheten och det som har hänt i Norge. Jag tycker det är en god idé det du säger, för vi måste trots allt vidare och det finns mycket som har bundit oss samman på ett positivt sätt, i själva katastrofen. Så vi får hämta krafter ur det varma, fina och kärleksfulla, så orkar vi lite till...
Kramar till dig!