02 december 2011

Kvinnoförnedring

Rubriken är nog lite väl hård, men i förlängningen kan det vara just så.
Jag var i Borås igår för att handla lite olika saker till vårt adventssamkväm som ska vara på Bollegården nästa fredag.
Lite vinster till lotteriet och dukar, servetter mm.
Då passade jag på att stanna till vid Myrorna också. Jag hittade en del saker som jag köpte. Medan jag gick runt och kollade bland porslin och annat fick jag syn på en pryl som jag inte just då tittade närmare på. Såg bara att det var en porslinssak i form av en yppig kvinna som låg ned på rygg med benen böjda och knäna isär.
Ville helt enkelt inte titta mera.
Jag gick och betalade mina saker, men på väg ute kunde jag inte låta bli att titta lite närmare på vad kvinnofiguren egentligen var.
Då såg jag att det var ett askfat där det stod "Hott ashes here" runt kvinnans navel.
Jag blev arg och upprörd över detta.
Tänkte alltså steget längre på att det är så många kvinnor som blir brända av glödande cigaretter som en del av misshandel.
Jag tog med mig askfatet till kassan och betalade de få  kronor det kostade.
Samtidigt sa jag att jag skulle slå sönder det och kasta bort det och att jag tycker att det borde vara lite gallring bland allt de får in till försäljning. Allt passar kanske inte att säljas.  Man bör tänka på att det är Frälsningsarmén som är huvudman och inom kristenheten ska vi vara mera vaksamma vilka budskap vi kan föra vidare.
Jag såg inte detta som "en kul grej" - tvärtom.
Utanför butiken slog jag sönder det och kastade resterna i papperskorgen.

Sedan var min frustration borta.  ;)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Bra gjort! Men du borde inte behövt betala för att slå sönder det.

femfemman sa...

Bra gjort! Fler borde handla på samma sätt!

Jesus Present - Fyrbåkenbloggen sa...

BRA GJORT! Rakryggat och frimodigt! Jag blir glad! Tack för att du är vaken! Vi behöver fler som du, jag tycker det var jättemodigt gjort, för trots allt så krävs det en hel del innan man bara låter det stanna vid tanken, utan gör slag i saken som du gjorde! Kramar till dig!