27 november 2011

Adventstiden är här - igen

Ett Nytt Nådens År har börjat.
Vi har återigen gått in i den stämningsfulla, men tyvärr kanske också stressiga, Adventstiden.
Jag tycker om Advent med alla stjärnor, ljusstakar, stearinlukt och glögg-och pepparkaksdoft.  ;)

I år har jag som vanligt satt upp andra, lite mer juliga, gardiner runt om i huset (=alla fönster).
Veckan som gått var ganska hektisk så jag fick ge avkall på vissa saker som jag annars brukar fixat till just Första söndagen i Advent.   Men vet ni vad - det blev faktiskt Advent i alla fall,  och en stämningsfull och fin dag.  ;)

Fredag, lördag och söndag blev väldigt hektiska. I fredags fixades och pyntades det i prästgården. Väl hemma efter jobbet vara jag ganska trött och orkade inte med allt som jag ville ha klart. Redan på torsdagen var jag och adventspyntade hos mamma. Bytte gardiner och satte fram ljusstakarna och hänge upp stjärnan. Alltså har jag under de senaste åren haft tre ställen att göra fint inför Advent.  ;)

Igår, lördag, var det en "tjejdag". Vi var 7 stycken "tjejer", mellan 10 månader och 58 år, som kollade i  affärer av olika slag, intog väldigt gott fika på ett bra konditori - detta gjorde vi i Kungsbacka. Sedan åkte vi vidare till IKEA där vi åt god middag. Jo då, det blev till att betala en slant för att få komma genom kassan också.  ;)
Denna dag var en del av presenten från döttrarna med familjer. Tänk att få en heldag tillsammans med mina fyra döttrar och två av barnbarnen, de båda flickorna. Det är lycka det!
  Pojkarna var hemma med sina pappor eftersom de hade aktiviteter av olika slag.

Dryga halvtimman efter att jag kommit hem var det dags för nästa trevlighet. Vi var några stycken "tjejer" som var bjudna till en god vän. Där fick vi god glögg med tilltugg, god mat och goda ostar - samt oerhört givande och varma samtal om livet. Stort tack till er alla för denna fina gemenskapskväll.    En heldag med "tjejsnack" för mig alltså.  ;))

Idag, Första söndagen i Advent, har jag jobbat. Efter den stämningsfulla  adventsgudstjänsten i Bollebygds kyrka, med mycket av såväl församlingssång som körsång, bjöds det på kyrkkaffe i Prästgården. Som brukligt var det jag som hade större delen av ansvaret för detta kaffe för ungefär hundra personer.   Väl hemma här igen var jag trött efter en intensiv och rolig helg. Då vilade jag på sängen en stund.  ;)

Det skulle varit julmarknad idag också, men den blev inställd pga stormvindarna, som fortfarande viner runt knutarna. Nästa söndag ska marknaden bli istället. Hoppas på fint marknadsväder då.

Inga kommentarer: