12 januari 2009

Vardag är en gåva


Trodde någon att jag glömt mellanslaget i vardag?
Men se det har jag inte
Precis så ska det stå.
Jag menar att vardagen är en gåva.
En vanlig vardag med jobb, kafferast, hundpromenad, kvällskaffe med maken.
Samt allt annat som hör vardagen till - det tycker jag är något att vara lycklig över.
Våra vardagar ser olika ut, mina vardagar är inte alltid likadana.
Inte heller är min vardag lik andras vardag, inte ens min makes eller barnens.
Alla har vi våra egna vardagar.

Däremot tror jag att helgerna, de större alltså, kan vara ganska lika för maken och mig.
Men nog är det tur att det inte är helg och ledighet alltid.
Liksom det är skönt att vardagarna bryts lite då och då.
Samma sak gäller våra årstider, omväxling gör att man uppskattar varje sak mer.

Alltså har jag tagit tillbaks vardagen här i huset igen.
Julgranen är utkastad, julkrubban nedplockad, jultomtarna nerpackade
Adventsstjärnorna får vila sig - ljusstakarna också.
Kort sagt - jag har lagt undan julen och tänker inte plocka fram den förrän i slutet av november igen.

Idag plockade jag bort ljusstakar även i prästgården.
Imorgon är det "Tjugondagknut" - men julen har redan åkt ut.

Utanför huset lyser några ljusslingor fortfarande. Allt regnande gör att det blir så mörkt och då behövs dessa små ljuspunkter.
Idag har det regnat och blåst väldigt mycket.
Kommer det ingen snö de närmaste veckorna hoppas jag att den håller sig borta helt och hållet.

Detta var lite av första vardagen i årets första riktiga vardagsvecka.
Fler vardagar kommer, både gråa och förgyllda.

2 kommentarer:

Eleonora sa...

Var dag och vardag är en gåva på sitt sätt - så rätt! Min dag idag har varit så fin. På lätta fötter (efter behandling på Fotvården) ilade jag hem i solsken! Verkligen något att glädja sig åt.

Av bara farten har jag fixat en stor strykhög och nu ska här läggas näsa i blöt i julklappsboken. Så vilken fin vardag den här tisdagen blev!

Tänker på dig och hoppas du har det gott och att föräldrarna har det bra i sitt nya boende. Kramar

Anonym sa...

Utan vardagen skulle vi inte uppskatta helgen, men viktigare är nog att lära oss vara glada och nöjda i vår vardag.

Kram