15 oktober 2011

Lördagskväll

Jaha, så var lördagskvällen här.
Tänk att tiden går så fort numera att man inte hinner med ens hälften av vad man gjorde för 10-15 år sedan. ;)
Då - förr alltså - kunde jag städa hela huset på några få timmar!
Då - förr alltså - orkade jag med att fixa i trädgården OCH inomhus
         på en och samma dag!
Då -förr alltså - kunde jag baka både bullar, matbröd och någon kaka på en förmiddag!
Då - förr alltså - orkade jag med att vara uppe till midnatt och sy kläder!
Då - förr alltså - hade jag många barn runt om mig varje dag, både egna och andras!
Då - förr alltså - var min kropp ganska lagom och smidig!

NU - tar det mycket längre tid att få huset städat.
NU - orkar jag bara med trädgården ELLER huset.
NU - blir det varken bullar eller matbröd bakat, möjligen en sockerkaka.
NU - blir jag trött och får inte sytt några kläder.
NU - har jag barnbarn hos mig några gånger i månaden.
NU - är kroppen tung och stel.


Kan det vara som folk säger? "Att det var bättre förr"?
Nja jag kanske mådde bättre då men visst är livet gott nu också.
Det där med kroppen ska jag ta tag i nu igen. (för femtioelfte gången)
Om jag börjar med det så kanske även de andra sakerna förändras lite grand.  ;)


Detta blev ju konstigt med tanke på rubriken!  ;)
Men det är ju lördagskväll och jag sitter här och skriver ned lite av det jag tänker och gör.
Idag tog jag förresten sovmorgon.  ;)   Maken skulle till skogen och det vara bara jag och hunden hemma. Han, Mattis, tar alltid sovmorgon. Jag åt frukost och läste tidningen. Sedan löste jag melodikrysset innan jag tog itu med lite sysslor här hemma. Klockan gick och nog måste man ha kaffe någon gång på förmiddagen. Det blev precis det, för klockan var nästan tolv när kaffet var klart.  ;) Efter kaffet och lite bläddrande i några kul tidningar gjorde jag mig i ordning och cyklade fram till affären för att handla och förnya mitt lotto. Hade vunnit 140 kronor. ;)
Hemma igen och började "vinterfixa" ute på altanen. Nu är det klart och jag känner mig nöjd.

Maken kom hem och vi åt middag, varit ute med hunden och ............. tja........ nu sitter jag här en stund.

Oj då, glömde ju skriva att jag var barnvakt igår -för Vera.  Hennes storebror var hos farmor och farfar och lekte och åt tacos. ;) Vera och jag hade det mysigt här. Den lilla tar sig fram i huset och undersöker det mesta. Så härligt att vara med om. Just igår var hon nio månader gammal. Som sagt - tiden går!  ;D

Inga kommentarer: